OCD važan faktor u zagovaranju i podsjećanju vlasti na ispunjavanje uslova iz poglavlja Finansijska kontrola

Poglavlje 32 – Finansijska kontrola iz Upitnika EU značajnim dijelom se odnosi na uspostavljanje i razvoj sistema internih finansijskih kontrola u Bosni i Hercegovini i sadrži četiri glavne oblasti na koje se odnosi politika, a to su javna interna finansijska kontrola, eksterna revizija, zaštita finansijskih interesa EU i zaštita eura od falsifikovanja. Za platformu EU Resurs o trenutnoj situaciji kada je u pitanju ta tema smo razgovarali sa Izvršnim direktorom Centra za istraživanja i studije – GEA Markom Martićem.

Uzimajući u obzir da se Centar za istraživanja i studije – GEA profilisao kao važan faktor u procesu razvoja javnih politika i donošenju odluka u oblasti rada i zapošljavanja u Bosni I Hercegovini, šire i finansijske kontrole, kako ocjenjujete trenutno stanje u BiH u kontekstu usklađenosti fiskalno odgovorne politike u javnim institucijama, zasnovane na principima pravednosti, racionalnosti i transparentnosti, sa standardima EU u toj oblasti?

BiH se suočava s ozbiljnim izazovima u usklađivanju fiskalne politike sa standardima EU. Političke prepreke, nedostatak transparentnosti u javnim institucijama i nedovoljna primjena fiskalnih pravila otežavaju usklađivanje s principima pravednosti, racionalnosti i transparentnosti. Iako postoje određeni pomaci u smislu neophodnog usklađivanja normativnog okvira, kao primjer navodimo donošenje Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranju terorizma tokom prošle godine, ne može se reći da postoji istinska opredijeljenost za napredak u pregovaračkom procesu uključujući i Poglavlje 32 – Finansijska kontrola.

Koji su po Vama ključni problemi i izazovi kada je u pitanju segment Finansijske kontrola u BiH i usklađivanje propisa na putu ka EU integracijama?

Finansijska kontrola, kao Poglavlje 32 u procesu pristupanja Evropskoj uniji, ima za cilj stvaranje efikasnog sistema unutrašnje finansijske kontrole u javnom sektoru, eksterne revizije i zaštite finansijskih interesa EU u Bosni i Hercegovini. Dakle, radi se o poglavlju koje je ključno za osiguravanje transparentnosti, odgovornosti i efikasne borbe protiv korupcije.  U tom smislu pred Bosnom i Hercegovinom je vrlo izazovan zadatak da uskladi svoj regulatornih okvir sa pravnom stečevinom EU, izgradi administrativne/institucionalne kapacitete i uspostavi potrebne mehanizme i prakse djelovanja,  naročito u tri specifične oblasti a to su: sistem javne interne finansijske kontrole, nezavisnost i rad javnih službi za reviziju, te izgradnja efikasnog sistema za prevenciju, otkrivanje i suzbijanje prevara i korupcije koje mogu ugroziti budžet Evropske unije.

GEA – Centar za istraživanja i studije upravo radi na dubinskom istraživanju koje treba da pruži detaljniji snimak stanja kada je u pitanju usklađenost regulatornog okvira i pomogne u pripremi Mape puta za prevladavanje izazova u sve tri navedene oblasti

U kojoj mjeri su nadležne institucije u BiH, po Vašem mišljenju, informisane o značaju usklađivanja propisa i njihovog sprovođenja u prioritetima iz Poglavlja 32, da li smatrate da organizacije civilnog društva mogu značajnije doprinijeti njihovoj, kao i informisanosti javnosti u tom pogledu?

Informisanost institucija o značaju usklađivanja propisa i standarda u okviru Poglavlja 32 postoji, možda ne u potpunosti i o svim detaljima. Za domaće su institucije iskustva susjednih zemalja, a pogotovo Hrvatske koja je završila kompletan pregovarački postupak, vrijedan izvor informacija i znanja o tome šta su zahtjevi u okviru Poglavlja 32 i kako treba da se ispune. Kada je u pitanju informisanost javnosti, tu organizacije civilnog društvo mogu i trebaju odigrati ključnu ulogu kroz zagovaranje transparentnosti, organizovanje edukacija i podsjećanja relevantnih institucija na zadatke i obaveze iz pregovaračkog postupka.

Da li političke okolnosti utiču ili mogu uticati na ispunjenje odredbi iz Poglavlja 32 – Finansijska kontrola u procesu ispunjavanja uslova za BiH u procesu evrounijskih integracija?

Bez ikakve dilemepolitička nestabilnost u BiH značajno utiče na sprovođenje reformi iz Poglavlja 32. Česte blokade rada institucija, razlike u političkim prioritetima entiteta i nedovoljna volja za suštinskim promjenama usporavaju proces evropskih integracija.

Da li u BiH, po Vašim saznanjima, osim Gradske uprave Gradiška, postoje lokalne zajednice čije lokalne uprave omogućavaju građanima učešće u budžetiranju putem digitalne platforme?

Rezultati istraživanja o budžetskoj transparentnosti na nivou JLS, koje je GEА sprovela krajem prošle godine, govore o tome da u BiH postoji grupa od dvadesetak vrlo naprednih opština i gradova kada je u pitanju dostupnost informacija o budžetskim procesima i uključivanja javnosti. Radi se o jedinicama lokalne samouprave koje djeluju proaktivno i koriste savremena tehnološka rješenja kako bi svojim građanima približile informacije o tome kako upravljaju javnim sredstvima, a u tu grupu gradova svakako spada i Gradiška koja je tokom prošle godine inicirala postupak uvođenje digitalne platforme za participativno budžetiranje. Međutim, ono što zabrinjava je da više od polovine svih JLS u BiH (ukupno 143, od toga 79 FBiH i 64 iz RS) sa vrlo niskim stepenom budžetske transparentnosti, daleko ispod potrebnog minimuma, a da značajan broj njih ne poštuje ni propise vezano za objavu budžetskih dokumenata i informacija relevantnih za sam budžetski proces.

Kako u oblasti finansijskog nadzora procjenjujete stepen digitalizacije lokalnih uprava u BiH, entiteta i Brčko distrikta, kao i BiH u cjelini?

Digitalizacija javne uprave je nešto na čemu se radi već određeni vremenski period i u skladu s tim se može govoriti o različitim fazama razvoja i primjene digitalnih alata u zavisnosti od nivoa vlasti i specifičnog područja primjene. Generalno, može se reći da BiH još uvijek zaostaje za evropskim standardima kada je u pitanju digitalizacija, primjena savremenih IT rješenja, vještačke inteligencije i sl. U kontekstu finansijske kontrole posebno treba ukazati na brojne mogućnosti koje digitalizacija nudi u smislu podizanja transparentnost javnih nabavki, kroz objavljivanje podataka u otvorenim formatima i interoperabilnost sistema, primjenu blockchain i AI sistema u javnim nabavkama, podizanju sigurnosti, analizi rizika i otkrivanju neregularnosti. Upravo zbog toga GEA planira da u narednom periodu dodatno promoviše javni dijalog o ovoj temi kroz seriju aktivnosti (okruglih stolova, tematskih sastanaka, prezentacija, istraživačkih radova i sl.)

Koje su, u najkraćem, glavne prepreke u procedurama javnog budžetiranja u BiH, odnosno u budžetskoj transparentnosti jedinica lokalne samouprave u BiH (Vaše istraživanje u 2024.godini)?

Na osnovu rezultata istraživanja „Budžetska transparentnost jedinica lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini“ koje je sprovedeno prošle godine i kojim su bile obuhvaćene sve JLS u BiH, utvrđeno je da ne postoji velike prepreke u procedurama već potreba za insistiranjem na potpunoj i dosljednoj primjeni propisa vezano za objavu budžetskih dokumenata i informacija relevantnih za sam budžetski proces. To podrazumijeva i aktiviranje mehanizama kontrole i sankcija u situacijama kada se ne poštuju propisi vezani za objavu budžetskih dokumenata i drugih informacija relevantnih za sam budžetski proces.

Podijeli na:

Budimo u kontaktu

Ukoliko imate pitanje ili su vam potrebne dodatne informacije tim EU resurs je tu za vas.

Možemo da Vam pomognemo
da realizujete svoje ideje

Da biste bili među prvima koji će saznati o novim projektima i mogućnostima koje pružamo, prijavite se na formu pored. Prijavom ćete dobijati redovna obavještenja o najnovijim projektima,  obukama i događajima. Ne propustite priliku da unaprijedite  znanje i iskoristite resurse koje vam EUresurs.ba pruža.

EU resurs

Prijavi se

Preskoči na sadržaj